A hétvégi Bartók-centenárium kapcsán
Jobbágytelkén tartotta kihelyezett ülését a Magyar Művészeti Akadémia
népművészeti tagozata. Az esemény végén a tagozat vezetőjével, Kobzos
Kiss Tamás Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas előadóművésszel, az Óbudai
Népzenei Iskola igazgatójával beszélgettünk.
Kobzos Kis Tamás
–Először jár itt?
–Igen, ezen a vidéken először vagyok, bár
negyvenegy éve járok Erdélybe, a Mezőségre, nagyon sokat járok a
Gyimesekbe, Csíkba, Moldvába, de ez a vidék eddig kimaradt.
–A tagozatuk is első alkalommal érkezett erre a vidékre.
–Igen, Stoller Antal Hubának köszönhetően, aki a
tagozatunk tagja. Ő javasolta ezt, már egy-másfél éve foglalkozik a
szervezéssel, és kerestünk egy olyan alkalmat, amikor lehetőség van,
mint most a búcsú, a száz éves évforduló, ezek nagyon jó apropót adtak.
–Miért éppen Jobbágytelkére esett a választás, azon kívül hogy Stoller Antal is javasolta ezt?
– Ha az ember énekel, táncol, zenél, akkor
természetesen megismeri Jobbágytelkét, mert például A malomnak nincsen
köve és még négy-öt népdal biztosan bekerül a repertoárba, ismert. De én
sem tudtam azt, hogy Bartók hogyan járt errefelé.
–Milyen élményeket nyújtott az Önök számára Jobbágytelke?
– Nagyon komoly élményeket. Nagyon megható volt a vasárnap esti
műsor, látva ezeket a fiatalokat, hogy egy ilyen kis faluban is milyen
műsorral állnak elő, és a templom is tele volt... Szóval lelke van a
falunak. Hasonló nagyságú és ennél nagyobb falvakban jártam, és nem
tapasztaltam ezt a fajta lokálpatriotizmust, ami köszönhető Balla Anti
bácsinak is, akit én is láttam annak idején, Magyarországon
fesztiválokon találkoztunk, láttuk egymást. Úgy látom, nélküle is
folytatódni fog ez a hagyományőrző munka.
– Mit jelent vagy jelenthet a magyar népművészet számára Jobbágytelke, illetve közkincse, hagyatéka?
– Egyrészt ez a hagyaték sem akármi, ez abból is látszik, hogy Bartók
negyvenhárom dalt gyűjtött – ha jól tudom –, tehát ő is megbecsülte
annak idején, pedig elég sok helyen járt a Székelyföldön, de kiemelt
gyűjtőhely volt számára Jobbágytelke. És nem kis dolog ezt az örökséget
továbbadni olyan körülmények között, amikor inkább a felejtés, a
gyorsulás a jellemző mindenhol. Szerintem példaértékű, ami itt folyik.
–Ezzel már érintette is a
következő kérdést. Ami itt van a faluban, amivel első alkalommal
találkozott, Ön szerint élő vagy éltethető, netán a feledés útjára
lépett?
– Nem. Meggyőzött az a kevés idő, amit itt töltöttünk, hogy ez a
továbbéltetés már visszafordíthatatlan folyamat, úgyhogy semmilyen
aggályom nincsen. Nagyon szép volt a gyermekek templomi éneklése is, az
is teljes mértékben meglepett, mert hallottam már a környékbeli
gyermekkórusról és a szovátai gyermekotthonról. Mi is rendeztünk
jótékonysági estet a szovátai népzenetanítás javára idén februárban.
–Hogyan érezték magukat Jobbágytelkén? Érdemes volt-e ide eljönni?
–Nagyon sok élménnyel és két-három kilogrammal gazdagabban térünk
haza. Ezt pedig az egész tagozat nevében mondhatom. Dolgoztunk is, három
komoly ülésünk is volt. Fontos megemlítenem, hogy három olyan
tekintélyt láthattunk itt, mint Almási István népzenekutató
Kolozsvárról, Kallós Zoltán Válaszútról és Novák Ferenc „Tata”
Budapestről, aki Stoller Antal Huba mestere volt, ő nagyon rég ismeri
ezt a falut és táncrendjét.
Forrás: www.szekelyhon.ro
A cikkért köszönet: Gligor Róbert Lászlónak